איך יודעים שהאתר עובד? (או מה קורה באתר שלי?)

מה במאמר?

אחרי שחשבנו על בניית אתר לעסק, שאלנו את עצמנו מה המטרות שלנו ועשינו אפיון לאתר העתידי, השקענו בעיצוב ובתוכן כדי לרצות את הלקוחות הפוטנציאליים וסוף סוף הקמנו אתר, אחד הדברים שממש נרצה לדעת זה, באופן טבעי, האם האתר שלנו מצליח. יש כמה דרכים למדוד ולדעת מה קורה באתר שלי כדי לדעת האם וכמה הוא עובד, אבל קודם כל חשוב, כמו תמיד, להבין עם עצמנו מטרה שמולה נמדוד את הנתונים.

מספר כניסות לאתר – זה לא מה שמעניין אותנו

שאלו אותי לפני כמה זמן מה זה מספר כניסות לאתר שנחשב מספר טוב? התשובה שלי היא שאין דבר כזה מספר טוב. זה מאוד תלוי! אם המטרה שלי היא לפרסם מודעות ושישלמו על איזור פרסום, מספר כניסות לאתר לא יספיק, אני צריכה להביא נתוני מעורבות באתר. אם המטרה שלי היא למכור, ואני רואה שמכל 100 כניסות יש לי שיחת מכירה אחת, אז אני צריכה להגדיר כמה שיחות אני רוצה בחודש ולפי זה כמה כניסות זה מספר שטוב לי.

מספר כניסות לאתר הוא נתון חלקי. אם אני רוצה לדעת מה לעשות איתו אני צריכה להבין מה אני מצפה שכניסות לאתר יביאו לי.

הגדרת המטרה לאתר

כדי לדעת האם האתר מגיע למטרה, כדאי שתהיה לנו מטרה למדוד. המטרה של האתר שלנו צריכה להיות מוגדרת כמו כל מטרה אחרת. אני אוהבת להשתמש במודל סמארט – המטרה צריכה להיות מדידה, ספציפית, ברת השגה, רלוונטית ותחומה בזמן. לא אגדיר שאני רוצה 30000 כניסות בחודש בחודשיים הקרובים כשהאתר שלי עלה אתמול, ולא אגדיר מטרה של 60 שיחות טלפון בחודש כשאין לי את המסוגלות לנהל כל כך הרבה שיחות מכירה.

איזה מטרות יכולות להיות טובות לאתר-
כמות פניות דרך האתר.
כמות הרשמות לרשימת תפוצה.
כמות רכישות של מוצר ספציפי.

כמובן, חשוב לזכור שהגדרת המטרה צריכה להיעשות עוד לפני בניית האתר. בשלב אפיון האתר, חשוב להגדיר איזו מטרה האתר אמור לשרת, ולתכנן ולבנות את האתר כך שיגיע אליה.

אחרי שהבנו שהתוצאות נמדדות לפי המטרה, בואו נבין איך אפשר למדוד אם הגענו אליה. הנה כמה כלים שיעזרו לכם להבין מה קורה באתר של העסק שלכם:

גוגל אנליטיקס – כלי המעקב של גוגל

הכלי הזה מאפשר לנו לדעת הרבה דברים מאוד חשובים. קודם כל, הוא מאפשר לדעת כמה גולשים נכנסו לאתר שלנו, אבל יותר מזה, הוא מאפשר לדעת מה זמן השהייה הממוצע של גולשים באתר שלנו, באיזה עמודים באתר שלנו הם צפו, כמה רחוק הם גללו בתוך האתר, מה היה המסלול שהמשתמשים עברו, מה חתך הקהל שמגיע אלינו, מאיזה מכשירים אנשים נכנסו לאתר, ועוד ועוד נתונים שיספרו לנו כמה קרובים אנחנו למטרה.

ברמה הכי פשוטה, גוגל אנליטיקס מציע לנו מדד בין כמות הכניסות לכמות ההמרות, כלומר מתוך מספר כניסות לאתר כמה גולשים הצלחנו להפוך ללקוחות. גוגל אנליטיקס הוא כלי העזר לניהול אתר שכל אחד ואחת צריך וצריכה, ואפשר בקלות ללמוד איך לעבוד עם גוגל אנליטיקס לבד.

הוטג'אר – מדידת תנועת משתמשים

אם בגוגל אנליטיקס ראינו כמה גולשים נכנסו וכמה לקוחות רכשו, הכלי של הוטג'אר ממש בודק איזה מסלול המשתמשים עברו עם האתר שלנו. זה כלי עם אינדיקציה הרבה יותר רחבה והוא מקליט את המסלול של העכבר של המשתמשים, בודק לחיצות על לינקים וכפתורים, ועוד נתונים על תנועת העכבר של הגולשים באתר שלנו.

מה אפשר להסיק מזה? הרבה! למשל, אם אראה שהעכבר עמד על התפריט וחיפש משהו אבל הגולשים לא לוחצים, כנראה שיש קטגוריה שלקוחות פוטנציאלים לא מוצאים, וככה אנחנו לא מצליחים להמיר גולשים ללקוחות. או אם אראה שמגיעים הרבה לדף הנחיתה אבל אין המרה משם הלאה, כנראה שמשהו בהנעה לפעולה באתר שלי לא מדויק.

בעזרת מעקב אחרי לחיצות באתר שלנו אנחנו יכולים ללמוד המון על כמה המידע באתר שלנו בהיר, מה צריך להוריד או להוסיף, ואיך לדבר לגולשים שלנו ככה שהם יבואו לדבר איתנו.

באתר שבדקתי את ההוטג'אר שלו, גיליתי שאנשים לחצו המון על כפתור 'פרטים נוספים' – שהוביל לטופס השארת פרטים, אבל לא השאירו פרטים ויצאו מהאתר. כך הסקתי, שההנעה לפעולה לא היתה מדויקת. היה עדיף לכתוב 'לקבלת פרטים מנציג' 'שנציג יחזור אליכם?' וככה הגולשים היו מבינים שיש כאן עוד שלב לפני קבלת הפרטים.

גוגל סרץ' קונסול

לגוגל יש כלי נוסף שמחבר בין האתר שלנו לבין המערכת של גוגל. דרך הכלי הזה אפשר לראות לא רק שהגיעו לאתר שלנו אלא גם איך הגיעו לאתר שלנו, כלומר דרך איזה ביטויים, חיפושים, לינקים, וכיוצא בזה. הכלי הזה מאפשר לנו להבין איזה פלטפורמות מובילות אלינו ואיפה כדאי להשקיע בפרסום, איזה ביטויים כדאי להדגיש באתר, ואיזה חיפושים מובילים אלינו. חוץ מזה, אפשר לקבל אינדיקציות על בעיות באתר שלנו, כמו בעיות גלישה בנייד, לינקים בעייתיים (עמודים המובילים לעמודי שגיאה, לדוגמא, או עמודים עם בעיות אחרות), אפשר לשלוח את האתר לסליקה של גוגל ועוד אופציות יעילות אחרות. תמיד כדאי לשים עין על הכלים של גוגל, כי כמעט כל אדם שמחפש עסק יחפש אותו דרך גוגל.

הפיקסל של פייסבוק

יוצאים לקמפיין בפייסבוק? את הפיקסל של פייסבוק כדאי להטמיע עוד לפני היציאה, אפילו הרבה לפני. הוא ישרת אתכן מאוד!

הפיקסל של פייסבוק יאפשר לכם לעשות יותר עם הגדרות הקמפיין שלכם. כחלק מהגדרת הקהלים לקמפיין, אפשר להגדיר קהל לפי המבקרים באתר, למשל קהל שנכנס בתקופה X ללא רכישה או קהל שהגיע לשלב Y ולא המשיך.
אפשר לעשות קמפיין רימרקטינג שזה קמפיין "רודף" עם מוצרים שהלקוחות התעניינו בהם אבל לא רכשו (רלוונטי לחנויות אונליין). כלומר אפשר להגדיר בצורה מדויקת מאוד על איזה קהל הקמפיין שלנו ישפיע, וגם לנצל את הנתונים שכבר יש לנו על האתר כדי להרים את האתר.

חוץ מזה, כשעושות קמפיין ממומן בפייסבוק, אפשר לקבל יותר מידע על ההמרות מהקמפיין לאתר בעזרת הפיקסל של פייסבוק. למשל אפשר לדעת מאיזה קמפיין בוצעה ההמרה, אחרי כמה כניסות בוצעה ההמרה, וכן הלאה.

לא משנה באיזה כלי תבחרו, כדאי להטמיע כלי מעקב באתר כדי להבין אם האתר עובד, כמה לקוחות הוא מניב לנו, איך לשפר את האתר של העסק ככה שהוא יניב לנו יותר תוצרים, איך לגרום ללקוחות לקנות יותר, ועוד.
הכלים האלה הם חינמיים ופשוטים לעבודה, אז גם אם אין לכם תקציב, תוכלו (ומומלץ!) להשתמש בהם.

אם אתן לא בטוחות איך לעבוד עם כלי מעקב, איך למדוד מטרות לעסק, או איך לעבוד נכון עם האתר, או בכלל אם האתר לא עובד ולא ברור למה, צרו איתי קשר ואוכל לעזור!

מה חשבת על המאמר?